05.03.2024

Co vás letos potká nejen na silnicích? Novinky v povinném ručení, pokutách i dokladech

Máte auto, motorku nebo třeba elektrokoloběžku či zahradní traktůrek? Tak pozor! Od 1. dubna – a není to apríl – začnou být účinné změny v povinném ručení. Nově budete muset mít pojištěné právě i elektrokoloběžky, zahradní traktůrky a další „vozítka“. Změn na silnicích je navíc letos víc. Máme přehled těch nejdůležitějších.


Povinné ručení pro nové typy vozidel
Od dubna začne platit nový zákon, který upravuje pravidla povinného ručení pro motorová vozidla. Nově se týká povinnost mít toto pojištění nejen majitelů automobilů a motorek, ale povinné ručení musíte mít i pro:


• některé typy elektrických koloběžek;
• vozítka typu segway;
• zahradní traktůrky (když s nimi vyjedete mimo vlastní pozemek);
• motorová golfová vozítka;
• pracovní stroje nebo průmyslová zařízení schopná samostatného přemístění;
• sněžné skútry a rolby.


O tom, zda povinné ručení musíte mít, rozhoduje rychlost a hmotnost. Pojištění musí mít nově vozidla s maximální konstrukční rychlostí větší než 25 km/h, nebo vozidla s provozní hmotností vyšší než 25 kilogramů, která mohou jet více než 14 km/h.


Pokud vlastníte některé z těchto vozidel, neváhejte se na nás obrátit. Pomůžeme vám ověřit, zda se vás nová povinnost týká, a případně rovnou vybereme vhodnou variantu pojištění, ať jste dostatečně kryti a zároveň zbytečně nepřeplácíte.


U povinného ručení pak obecně vzrostou minimální pojistné limity z 35 na 50 milionů korun. Z této částky pojišťovna hradí škody, které jako viník nehody způsobíte. Týká se to nových i stávajících smluv. Pojišťovny změny udělají automaticky, jen u starších smluv je mohou řešit individuálně. Na cenu pojištění by to nemělo mít vliv.


Stejně jako u jiných pojištění doporučujeme i povinné ručení čas od času „proklepnout“ a ujistit se, zda stávající smlouva stále odpovídá vašim potřebám a dostatečně vás chrání. Hodit by se vám mohly například varianty některých připojištění, díky kterým povinné ručení poskytne pojistnou ochranu i vašemu vozu, třeba pro případ nehody či poškození živly.


Bez zelené karty
Dojde také k přenesení povinnosti za pojištění odpovědnosti z provozu vozidla z vlastníka na provozovatele, který je zapsán v technickém průkazu nebo nově v osvědčení o registraci vozidla. Nicméně pro běžného člověka se nic zásadního nezmění.


Při cestách po ČR skončí povinnost mít u sebe takzvanou zelenou kartu, tedy doklad o sjednaném povinném ručení. Policie si vše případně ověří elektronicky.


A jedno upozornění pro jistotu. Že s autem nejezdíte, neznamená, že nemusíte mít povinné ručení. Pokud se chcete této povinnosti zbavit, musíte auto odhlásit z registru vozidel a odevzdat SPZ. Kdybyste jezdili s vozem bez povinného ručení, riskujete vysokou pokutu a Kancelář pojistitelů by vás mohla také vyzvat k zaplacení příspěvku do svého garančního fondu. Ten se pohybuje v rozsahu 30 až 90 korun za den.


Bez řidičáku i malého techničáku
Na území ČR u sebe nemusejí mít řidiči od ledna řidičský průkaz, malý technický průkaz nebo průkaz profesní způsobilosti.


Končí papírové „velké technické průkazy“ i „malé technické průkazy“. Při nákupu nového vozu od výrobce dostanete místo velkého techničáku tzv. COC list a s tím půjdete auto registrovat na úřad, kde pak dostanete Osvědčení o registraci vozidla (ORV).


ORV pak získáte i při nové registraci ojetého auta. Papírový velký technický průkaz si na úřadě nemusíte nechat odebrat, pokud si ho chcete ponechat (typicky třeba sběratelé). Úředník by vám ho měl vrátit, pouze ho úředně znehodnotí (např. razítkem či odstřižením rohu).


Stávající velký technický průkaz s sebou ale na STK berte raději stále. V elektronickém Registru silničních vozidel mohou být ještě oproti papírové verzi nesrovnalosti – začátkem roku chyběly třeba údaje o rozměrech kol. S papírovým techničákem se vyhnete riziku, že vás z STK pošlou domů a budete tam muset jezdit znovu.


Přísnější pokuty
Dochází ke zjednodušení bodového systému, kdy jsou trestné body udíleny podle závažnosti v pásmu 2, 4 a 6 bodů. Za 12 trestných bodů, tedy např. za dva závažné přestupky jako jízda na červenou nebo pod vlivem alkoholu, člověk přijde o řidičský průkaz. Některé pokuty jsou hodnoceny podstatně přísněji (např. používání mobilu za jízdy, jízda na červenou, vjezd na železniční přejezd přes zákaz…).


Novela silničního zákona umožňuje policistům udělit na místě pokutu až do výše 5 500 korun. Nejzávažnější prohřešky se budou ve správním řízení pokutovat až 75 000 Kč a zákazem řízení na 3 roky (dříve 50 000 Kč a 2 roky).


Pokud chcete vidět přehled svých trestných bodů, najdete ho třeba i s platností vašeho řidičského oprávnění na Portálu dopravy. Je nutné se přihlásit, například bankovní identitou.


Dálniční známky zdražily
Od 1. března zdražují celoroční dálniční známky z 1 500 Kč na 2 300 Kč. Nově si můžete vedle měsíční (430 Kč) a desetidenní (270 Kč) pořídit i známku jednodenní (200 Kč). Ta platí vždy jen do půlnoci daného dne. Zakoupíte-li si ji v pátek v 15 hodin, bude tedy platit jen do půlnoci, ne celých 24 hodin do soboty 15:00. I hybridy a vozidla s plynovým pohonem musí mít dálniční známku, byť pro ně stále platí sleva. Dálniční známku nemusí mít pouze elektromobily a vozidla s vodíkovým pohonem.


Za volant už v 17, ale…
Po absolvování zkoušek mohou za volant automobilu usednout řidiči už v 17 letech, ale musí na ně při jízdě dohlížet bezúhonný dospělý – tzv. mentor.


Noví držitelé řidičského průkazu ho získávají tzv. na zkoušku. Pokud se během dvou let dopustí závažného dopravního přestupku, nebo jim bude řidičský průkaz kvůli nějakému přečinu odebrán, budou muset pro jeho opětovné získání absolvovat zdokonalovací kurz – teorii a také praktickou jízdu v autoškole.


Na některých úsecích dálnic bude možné jezdit v budoucnu až 150 km/h. Zavedení je ale plánováno až na rok 2026.